mandag den 1. december 2008

Referat fra generalforsamlingen 2008

1.
Valg af dirigent.
Bo Heikendorf Petersen blev valgt.

2.
Valg af referent.
Bethina Louise Røge blev valgt.

3.
Bestyrelsens beretning v/ formand Bo Heikendorf Petersen.

Fremmødte:
Anja Selmann
Camilla Kønemann
Pernille Wind
Bethina Louise Røge og Lars Petersen
Louise Holland
Laura Beyer
Tom Dideriksen
Bo Heikendorf Petersen
Karen Fløng
Rikke Lund Kristensen
Alexander Veng
Antje Esbirk
Poul Munck
Ida Nyborg c/o Charlotte Nyborg

Thomas Gunnarsons bror ?? Gunnarson kunne fremvise fuldmagt for Maria Juhl Jønson og Thomas Gunnarsson.
Lars Petersen kan fremvise fuldmagt for Jimmy Jensen. Lars Petersens fuldmagt for Elsa Andersen udgår, da hver andelshaver ifølge vedtægterne kun kan fremvise 1 fuldmagt.

For Datea er repræsenteret Controller Linda Neumann og administrator Lone Henriksen

(Ang, referatet: I det følgende fremgår spørgsmål fra salen (andelshaverne) som ”sp.” og svar fra Dateas repræsentanter som ”svar”.)

Følgende er formand Bo Heikendorf Petersens egen beretning, uafhængigt af bestyrelsen.

Der har siden opstarten 1. november 2008 været 2 ekstraordinære generalforsamlinger og 2 arbejdsweekender. Derudover er der blevet udsendt et par nyhedsbreve (efter Bo Heikendorf Petersens personlige initiativ, uafhængigt af bestyrelsen). Derfor mener jeg, at de fleste andelshavere er godt opdaterede i A/B Havkiks aktiviteter i det forløbne år.

Bestyrelsen har oplevet arbejdet med A/B Havkik i det forløbne år som ganske udfordrende. Dette skyldes bl.a. overdragelsen fra Difko til Datea, hvor jeg føler at der har været en dårlig instruktion fra Difkos side. Den store arbejdsbyrde skyldes også, at bestyrelsen grundet den nystiftede andelsforening har måttet sætte sig ind i meget nyt på én gang og starte fra bunden.

Bethina Louise Røge valgte at sætte sig selv på stand by pr. 1. august, derfor brød vi på en måde reglerne og tog Lars Petersen ind, som har taget et godt ryk for bestyrelsen.

Poul Munck har måttet trække et stort læs for bestyrelsen henover sommeren og efteråret.

Jeg var nervøs for om tingene kunne passe sammen, derfor har vi været meget sparsommelige, hvilket har resulteret i det regnskab, der bliver fremlagt om et øjeblik.

Jeg har et par undskyldninger, som jeg skal give:

• Før den ekstraordinære generalforsamling holdt Poul (Munck) og jeg et møde med Nykredit, som gav os et regnestykke, som ikke passer i forhold til det vi fik senere har fået at vide af Datea. Det beklager jeg.

• Vore referater fra bestyrelsesarbejdet skal offentliggøres på et sted hvor alle kan se dem. Da vores hjemmeside ikke er kommet op endnu grundet de mange opgaver, er denne gledet i baggrunden. Alle er dog velkomne til at se alle referater, de ligger tilgængelige i bestyrelseslokalet (i kælderlokalet på Kreatavej 21).

Vi opdagede i april en skade i badeværelsesdækket på Kastrupvej 79, 1. th. Det blev aktuelt at overveje om vi skulle skifte faldstammerne også i denne lejlighed. Magnus Atløkke forklarede at dette vil koste det samme som at skifte en hel opgangs faldstammer. Derfor enedes vi om at faldstammerne skulle skiftes i hele opgangen på sigt. Nu er lejeren fraflyttet lejligheden. Tilfældet er at vi selv har opdaget skaden, lejeren havde ikke selv henvendt sig. Lejligheden er endnu ikke blevet istandsat men skal istandsættes inden den sælges. Reparationerne blev sat på stand by da vi opdagede at lejeren ønskede at flytte.

Jeg stopper i bestyrelsen, jeg har fundet et andet sted at bo og arbejder nu for at sælge min lejlighed.

Over sommerferien faldt bestyrelsen lidt fra hinanden af forskellige grunde, og vi overvejede derfor at nedsætte bestyrelsesmedlemmers antal. Jeg har talt med en god ven, som har forklaret mig, at i deres forening bruger de en hel aften ad gangen ca. en gang om måneden, og det øvrige ordner de pr. mail.

4.
Forelæggelse af årsregnskab for 2007/2008 og andelsværdi samt godkendelse af årsregnskabet. Regnskabet mv. blev fremlagt v/ controller Linda Neumann.

Ang. regnskabet:
Sp.: ” Betaler vi af på banklånet?”.
Svar: ”Nej, banklånet fungerer som kassekredit og der betales først af, når I begynder at bruge penge”.

Sp.: ”Andelskapital – er det noget vi har betalt alle sammen til sammen?”
Svar: ”Ja”.

Ingen yderligere spørgsmål til regnskabet. Resultatopgørelse og balance godkendes.

Ang. andelsværdi:

Der er diskrepans mellem den værdi bestyrelsen har fastsat og den reelle værdi.

Sp.: Er der nogen modforslag på den andelskrone på 2, 93?
Svar: Nej.

Sp. v/ Datea: Kan man vedtage en andelskrone på 2, 93?

Sp.: Vil der være nogen fordel ved at sætte andelskronen ned?
Svar: Ved at bibeholde andelskronen på 1, behøver I ikke spekulere på at forberede nye andelshavere på, at der er risiko for, at andelskronen falder ved vedligeholdelse.

Sp.: Kan man sætte kronen til maksimalt beløb nu og så lade den falde ved næste ordinære generalforsamling, forudsat at vedligeholdelserne kan udsættes til efter næste ordinære generalforsamling, af hensyn til de andele, som skal sælges i det kommende år, så vi får højest mulig pris?
Svar: Af hensyn til kommende andelshavere plejer vi at anbefale en andelskrone som ligger stabilt i stedet for at svinge.

Kommentar v/ Bo Heikendorf Petersen: Jeg vil sige at vi er nede i meget små beløb. Jeg havde tænkt på at tage en kurve med for boligpriser over de seneste 30 år, og naturligvis kan man sige at den naturlige udvikling for vores andelskrone, hvis vi sætter den maksimalt, at den falde lidt næste år.

Kommentar v/ Datea: I er i opstartsfasen, vi har ingen historik på ejendommen, I ønsker at få mange ting på plads i denne første tid, det har også en betydning at det er et 8 mdrs. regnskab der fremlægges.
Er de planlagte projekter nødvendigheder, skal de ordnes da det ellers vil koste for meget at vente.
Hvis I skal bruge 2-3 millioner på vedligeholdelse, kan jeg næsten garantere at andelskronen falder.

Sp.: Hvornår er vedligeholdelse en forbedring?
Svar: Når man har tag og vinduer i forvejen er det kun en vis procentdel, som er en forbedring ved udskiftning. Dette afgøres af byggetekniker.

Godkendelse af andelskronen blev udsat til forslagene (pkt. 6) blev herefter gennemgået. Efter gennemgang af forslagene blev andelskronen senere vedtaget til 2, 93.

5.
Ejendommens vedligeholdelsesstand v/ Bo Heikendorf Petersen
Kort fortalt fik vi en tilstandsvurdering i forbindelse med salget. Den har vi nu kigget på igen, og vi blev i tvivl om den, efter at sagen med dækket på 79 1. th. kom op. Nogle ting er i bedre stand end ventet, andre er i dårligere stand end ventet. Når faldstammer, tag og vinduer er skiftet, regner vi med at have en ejendom i god stand. Det eneste, man så kunne ønske sig, var af mere æstetisk art, fx opgange.

I forhold til arbejdsweekenderne har der været et meget lavt fremmøde, formodentlig dels pga. antallet af fremlejere, dels pga. antallet af lejere, og så naturligvis pga. manglende fremmøde. Kommunikationen som sådan i foreningen bør øges, også i forhold til bestyrelsens godkendelse af fremlejekontrakter.

Generalforsamlingen opfordrer bestyrelsen til at varsle tidligere end de af vedtægterne angivne 3 uger og generelt sørge for information omdeles, også til de andelshavere, som fremlejer deres bolig.

Generalforsamlingen bemærker, at det manglende fremmøde antageligt handler om manglende motivation.


6.
Indkomne forslag
a. Faldstammer
De eksisterende stammer er i meget dårlig stand, både for køkken og bad. Lejligheder på Kastrupvej er der 2 faldstammer pr. opgang. I lejligheder på Kretavej er der 2 faldstammer pr. opgang. I alt er der 6 faldstammer i A/B Havkik. Der er indhentet et tilbud på omkring 140.000 kr. pr. opgang, men dette tilbud ligger ikke fast. Der bliver nogle reparationer i hhv. loft og gulv omkring de udskiftede faldstammer, dette arbejde er med i tilbuddet, som en totalløsning.

Forslag om udskiftning af faldstammer vedtages med 100% tilslutning.

b. Installering af vandmålere
Bo Heikendorf Petersen har selv undret sig over sin vandregning, da han har regnet ud, at vi i øjeblikket forbruger vand for 250,00 kr/md. pr. lejlighed ved delt forbrug. Derfor foreslår Bo Heikendorf Petersen at der opsættes vandmåler i alle lejligheder. Anslået pris er ca. 1000 kr. pr. lejlighed.
Bo Heikendorf Petersen foreslår at vi udsætter dette, da udgiften er uvis. Nu er andelshaverne forberedte på at dette emne vil komme op på en evt. ekstraordinær generalforsamling.

Forslaget vedtages udsat på ubestemt tid, indtil prisoverslag er indhentet.

c. Antal bestyrelsesmedlemmer
Dette er et udtryk for bestyrelsens frustration, da der på det seneste har været en lav fremmøde procent, og når så endelig de medlemmer der ofte bliver væk, kommer, har de en masse meninger. Lars Petersen og Tom Dideriksen ønsker at holde fast i de 5 personer. Der er generel holdning i bestyrelsen nu, at arbejdet i bestyrelsen fra nu af bliver mere stabilt.

Forslaget forkastes.

d. Bemyndigelse til optagelse af lån i forhold til tag- og vinduesudskiftning på det bedst mulige tidspunkt (indtil da forhøjelse af kassekreditten).

Forslaget vedtages med 100% tilslutning.

e. Vedtægternes § 37 udgår.
§ omhandler fremleje på ubestemt tid. Fra i dag gælder den almindelig regel ang. fremleje, således at alle har fortsat ret til at fremleje i 2 år.

Forslaget vedtages med 100& og § 37 udgår af vedtægterne.


7. Forelæggelse af drifts- og likviditetsbudget for 2008/2009 til godkendelse
samt beslutning om evt. ændring af boligafgiften
Grundet de planlagte forbedringer, er drifts- og likviditetsbudget udregnet til at boligafgiften vedtages at stige med 7,5 % huslejestigning ved denne generalforsamling, hvilket vil sige hhv. 363,00 kr. og 395,00 kr. Senere næste år vil der komme endnu en stigning, således at den samlede stigning vil være på omkring 700–800 kr.

Sp.: ”Ser regnskabet fornuftigt ud?”
Svar: ”Taget i betragtning at I er nystiftede, er det et fornuftig regnskab”.

Drifts- og likviditetsbudget for 2008/2009 godkendes. 1 blank stemme.

8. Valg af bestyrelse

Formandsposten
Formand Bo Heikendorf Petersen ønsker at træde ud af bestyrelsen. Der skal vælges en formand for 1 år.

Lars Petersen, Kastrupvej 79, 4. th. vælges enstemmigt. Ifølge vedtægterne kan kun én repræsentant pr. lejlighed deltage i bestyrelsen. Derfor udgår Bethina Louise Røge af bestyrelsen.

Bestyrelsesmedlemmer på valg, skal vælges for 2 år:
Tom Dideriksen
Er villig til genvalg. Tom Dideriksen blev enstemmigt valgt.

Poul Munch
Er villig til genvalg for alene 1 år. Da Bethinas Louise Røges post bliver ledig, kan denne post overgå til Poul Munck. Dette udløser en post til valg for 2 år.
Alexander Veng stiller op. Alexander Veng vælges enstemmigt.

Valg af suppleanter:

På valg er:
Magnus Atløkke
Er villig til genvalg. Magnus Atløkke vælges enstemmigt.

Jimmy Jensen
Er villig til genvalg. Jimmy Jensen vælges enstemmigt.


9. Evt.
a. Fremlejekontrakter
Der anvendes for fremtiden standard kontrakter, hentet fra ABF. Disse udleveres på et fællesmøde, som bestyrelsen vil indkalde til snarest.

b. Hoveddøren til Kastrupvej 79 er i stykker i låsen.
Selv-luk-effekt er ineffektiv.
Låsen repareres snarest muligt. Den manglende selv-luk-effekt skyldes formodentlig elektrikerarbejdet og forventes genoprettet når dette arbejde er overstået.

c. Der mangler stadig reparationer fra elmålerudskiftningen.
Disse udbedres snarest muligt.

d. Trappevask
Indtil videre klarer vi selv denne opgave, men et tilbud om viceværtordning er ved at blive indhentet. Bestyrelsen gør dog opmærksom på, at jo mere vi er villige til at gøre selv, jo mere kan vi spare.

e. Arbejdsweekend
Tak for en god arbejdsweekend. Trods det mangelfulde fremmøde blev mange opgaver nået.

f. Nøgleudlevering i forbindelse med elmålerudskiftning.
Nøglerne bliver returneret når arbejdet er overstået.

g. Intern/ekstern venteliste.
Bo Heikendorf Petersen opdaterer ventelisterne og fremsender disse til bestyrelsen.

h. Der skal sættes postkasser op inden 31. 12. 2009.

i. Valuarvurdering.
Kan det betale sig at lave en valuarvurdering? Givet de mange planlagte forbedringer vurderer Datea, at det formodentlig vil være relevant med en valuarvurdering efterfølgende.

j. Øget boligafgift pga. elmålerudskiftning
Den øgede afgift pga. elmålerudskiftning er indregnet i den vedtagne øgning ifølge drifts- og likviditetsbudget for 2009.

k. A conto varme udgift.
En andelshaver mener at betale for meget i a conto udgift. Henvendelse desangående skal rettes direkte til Datea.

l. Fælles mail/website.
Domænet er købt, men oprettelsen har trukket ud. Dette vil bestyrelsen arbejde på at få oprettet snarest. Hvis der er brug for en hånd med dette, har Anja Selman en kontakt; Jesper Larsen har dog sagt ja til at bidrage til denne opgave.

m. Løbende opgaver
Antje Esbirk foreslår at andre andelshavere end bestyrelsen kan bidrage til de løbende opgaver i foreningen. Dette bifalder bestyrelsen.

El-tavler

Så er der blevet skiftet el-tavler i alle lejligheder.
hvis der er nogen der skulle have klager eller spørgsmål angående dette bedes i skrive til mig
mvh
Lars Petersen